Nutarnji oblik kao likovna licentia poetica

uz ciklus crteža Plein Air Tomislava Čeranića

Autor(i)

  • Jagor Bučan Akademija likovnih umjetnosti, Sveučilište u Zagrebu

DOI:

https://doi.org/10.15291/aa.3557

Ključne riječi:

Tomislav Čeranić, nutarnji oblik, likovna pojetika, crtež, oponašanje, značenjski most, obični most, pareidolija, fantazma

Sažetak

U ovome prilogu izložena je i razmotrena osebujna likovna pojetika kojom se suvremeni hrvatski umjetnik Tomislav Čeranić služi pri osmišljavanju i oblikovanju svojih djela. Njegove crteže odlikuju heterogene ikoničke sastavnice, koje su međusobno združene dvjema strateškim sponama. Riječ je o strategiji oponašanja (predmetne stvarnosti i grafičkoga otiska izvedenoga u tehnici bakroreza / bakropisa) i strategiji sprezanja različitih predmetnih pojavnosti bez vidne logične spone. Pojetsko sredstvo kojim Čeranić objedinjuje rečene spone autor priloga imenovao je sintagmom nutarnji oblik. Taj je pojam predstavljen u vidokrugu estetičke perspektive, potom u kontekstu jezikoslovlja, da bi na koncu kao aspekt likovne pojetike bio sagledan na primjeru Čeranićevih crteža. U prilogu je ujedno sažeto predstavljen i fenomen pareidolije, koji je kao takav srodan pojavnosti nutarnjega oblika u slučaju pojedinih Čeranićevih radova. Na koncu, sagledane su načelne spoznajne pretpostavke na temelju kojih nutarnji oblik kao pomno odabrano pojetičko sredstvo dohvaća željeni smisao. U tu svrhu u završnome je dijelu rada prizvan aspekt antičke teorije fantazmičke spoznaje.

Preuzimanja

Nema statistike

Preuzimanja

Objavljeno

30.12.2021.

Broj časopisa

Rubrika

Pregledni članak