Novi podaci o slici Teodora Matteinija u trogirskoj katedrali
DOI:
https://doi.org/10.15291/ars.435Ključne riječi:
Teodoro Matteini, Giovanni de Lazara, slikarstvo, 19. stoljeće, Trogir, katedrala, Dominik i Luka GaragninSažetak
U tekstu se donose novi podaci o oltarnoj pali “Bl. Augustin Kažotić, Sv. Ivan Evanđelist i Sv. Jakov” u trogirskoj katedrali. Tijekom restauracije pronađen je natpis na slici koji do sada nije bio poznat. U donjem desnom uglu zapisano je: Teodoro Matteini F. in Venezia 1805. Uz ime autora, uglednog talijanskog slikara Teodora Matteinija (Pistoia, 1754. - Venecija, 1831.) navodi se da je pala naslikana 1805. godine u Veneciji. Time se nepobitno potvrđuju dosadašnja pisanja hrvatskih i talijanskih povjesničara umjetnosti. Na temelju dokumenata iz Italije i Hrvatske može se zaključiti da su presudnu ulogu u narudžbi slike imala braća Ivan Dominik (1761.-1848.) i Ivan Luka Garagnin (1764.-1841.), trogirski plemići i ugledni predstavnici dalmatinskoga društva početkom 19. stoljeća. Oni su umjetnika od ranije dobro poznavali, jer je upravo Matteini 1798. godine u Veneciji portretirao Ivana Dominika Garagnina, koji se u jednome pismu spominje kao operarij trogirske katedrale. U narudžbi slike i osmišljavanju njezine kompozicije i pojedinosti, kao prijatelj i povjerenik učene braće Garagnin sudjelovao je i Giovanni de Lazara (Padova, 1744.-1833.), padovanski plemić, malteški vitez, bibliofil, kolekcionar te inspektor-konzervator za slike u Padovi i okolici od 1793. godine. Posebno je zanimljiv prikaz Trogiranina, Bl. Augustina Kažotića (oko 1260.-1323.), biskupa u Zagrebu i Luceri. O njegovu liku Trogirani su, prema zapisima u dokumentima, Matteiniju dostavili određene podatke te stariju sliku, prema kojoj je izrađen njegov portret na pali. Osim toga, utvrđeno je da se u Ca’ Pesaro u Veneciji (Galleria Internazionale d’Arte Moderna) čuva Matteinijev potpisani crtež iz 1805. godine (olovka na papiru, 431 x 283 mm) koji prikazuje Sv. Jakova. Riječ je o pripremnoj skici za svečev portret na trogirskoj pali. Ona je postavljena na novi mramorni oltar koji su 1802. godine podigli Nikola i Ivan Degan (Nicolò i Zuane Degani).Preuzimanja
Reference
FISKOVIĆ, C., 1955. - Cvito Fisković, Ignacije Macanović
i njegov krug, Prilozi povijesti umjetnosti u Dalmaciji, 9,
Split.
GARANJIN, I. L., 1995. - Ivan Luka Garanjin, Ekonomskopolitička
razmišljanja o Dalmaciji, Književni krug, Split.
GORI BUCCI, N., 2006. - Nina Gori Bucci, Il pittore
Teodoro Matteini (1754.-1831.), Istituto Veneto di Scienze,
Lettere ed Arti, Venezia.
LUCIĆ, I., 1979. - Ivan Lucić, Povijesna svjedočanstva u
Trogiru 2, Književni krug, Split.
MAGANI, F., 1993. - Fabrizio Magani, Teodoro Matteini
amico di Giovanni Lazara, ovvero lo studio dei “Primitivi”
attraverso il recupero di Andrea Mantegna, Atti dell’Istituto
Veneto di Scienze, Lettere ed Arti CLI/II, Venezia 1993,
-459.
PRIJATELJ, K., 1987. - Kruno Prijatelj, Slikarska djela 19.
stoljeća u Trogiru, Mogućnosti 9-10, Split 1987., 942.
PRIJATELJ, K., 1989. - Kruno Prijatelj, Slikarstvo u
Dalmaciji 1784-1884, Književni krug, Split.
TOMIĆ, R., 1997. - Radoslav Tomić, Trogirska slikarska
baština, Matica hrvatska, Zagreb.
TOMIĆ, R., 1997.-98. - Radoslav Tomić, Novi podaci o
oltarima u Trogiru, Prilozi povijesti umjetnosti u Dalmaciji,
, Split 1997.-1998., 318-322.