Medijacijska funkcija umjetničke kritike između povijesti i suvremenosti

Autor(i)

  • Nataša Lah Odsjek za povijest umjetnosti, Filozofski fakultet Sveučilišta u Rijeci

DOI:

https://doi.org/10.15291/ars.455

Ključne riječi:

umjetnička kritika, medijacija, medijacijska kompetencija, tradicijski obrat, stvaranje razumijevanja, aktivna recepcija, disciplinarno središte

Sažetak

Potreba za naglašavanjem medijacijske funkcije umjetničke kritike temelji se na posljedicama turbulentnih promjena u novijoj povijesti umjetnosti. Prva od njih odnosi se na produkciju 19. stoljeća, kada je sintagma dobrog ukusa po sebi postala upitna, uslijed čega je došlo do širenja niza, međusobno nesvodivih, teorijskih paradigmi. Druga se velika promjena dogodila u šezdesetim godinama 20. stoljeća kada se izbrisala granica između umjetničkog djela i predmeta koji to nisu, što je pitanje smisla, značenja i vrijednosti umjetničkog djela usmjerilo pitanjima smisla, značenja i vrijednosti same reprezentacije. Kriza vrijednosti pojačala se kritikom autonomije umjetnosti i antiteorijskim stavovima u kulturi postmodernizma. Umjetnička je kritika u posljednjim desetljećima 20. stoljeća podlegla krizi, našavši svoje mjesto u masovnim medijima, podilazeći zahtjevima njihove društvene funkcije, dokumentirajući u prvom redu konceptualne kustoske prakse, i svojstvene im modele valorizacije. Mogućnost revitalizacije kritičkog diskursa nalazi se u aktiviranju njegove medijacijske funkcije, s jedne strane između povijesti i suvremenosti u čvršćem disciplinarnom okviru povijesti umjetnosti, a s druge između umjetnosti i publike, prilagodbom na promjenjive okvire kulturnih obrazaca. Preduvjet kompetentnoj medijaciji u tom je slučaju pronalaženje povijesno-umjetničke, ali i kulturne paradigme, kao i autorizacija primjene određenih teorijskih i konceptualnih uporišta na aktualna umjetnička postignuća koja inicira, artikulira, teorijski interpretira i posreduje.

Preuzimanja

Nema statistike

Reference

ARENDT, H., 2006. - Hannah Arendt, O zlu. Predavanje

o nekim pitanjima moralne filozofije. Naklada Breza /

Biblioteka Phos, Zagreb.

BÄTSCHMANN, O., 2004. - Oskar Bätschmann, Uvod u

povijesnoumjetničku hermeneutiku, Scarabeus, Zagreb.

BOREV, Y., 1985. - Yuri Borev, Aesthetics, Progress,

Moskva.

BRYSON, N., 1983., - Norman Bryson, Vision and

Painting: The Logic of the Gaze. Macmillan, London.

COSGROVE, D., 2008.- Denis Cosgrove, Kartiranje /

kartografija, u: Kulturna geografija, (ur.) David Atkinson,

Peter Jackson, David Sibley, Neil Washbourne, Disput,

Zagreb, 55-62.

CUPCHIK, G. C., KEMP, S., 2000. - Gerald C. Cupchik,

Stephen Kemp, The Aesthetics of Media Fare, u: Media

entertainment: the psychology of its appeal (ur.) Dolf

Zillmann, Peter Vorder, Lawrence Erlbaum Associates,

Inc., Mahwah, New Jersey, 249-277.

DICKIE,G.1977. - George Dickie, Introduction to

Aesthetics: An Analytic Approach Oxford University

Press, New York.

GADAMER, H. G., 1997. - Hans Georg Gadamer,

Umjetnost slike i umjetnost riječi, u: Slika i riječ. Uvod

u povjesnoumjetničku hermeneutiku, (ur.) Sonja Briski

Uzelac, Institut za povijest umjetnosti, Zagreb, 37-59.

GADAMER, H. G., 2003. - Hans Georg Gadamer.

Umjetnost i mediji, u: Ogledi o filozofiji umjetnosti, AGM,

Zagreb, 211-235.

GOODMAN, N., 2008. - Nelson Goodman, Načini

svjetotvorstva, Disput, Zagreb.

GOODMAN, N., 2002. - Nelson Goodman, Jezici

umjetnosti. Pristup teoriji simbola. Kruzak, Zagreb.

GRLIĆ, D., 1979. - Danko Grlić, Estetika IV. S onu

stranu estetike. Naprijed, Zagreb.

HABERMAS, J., 1983.- Jürgen Habermas, Zahtjev

hermeneutike za univerzalnošću, Zbornik teorije

tumačenja, Treći program, Beograd, 374-483.

HÖRISCH, J., 2007. - Jochen Hörisch, Teorijska apoteka.

Algoritam, Zagreb.

HUTCHEON, L., 1988. - Linda Hutcheon, A Poetics of

Postmodernism. Routledge, London - New York.

HUTCHEON, L., 19889 - Linda Hutcheon, The Politics

of Postmodernism. Routledge, London - New York.

JENKS, C., 2002., 26-29 - Chris Jenks, Središnja uloga

oka u zapadnoj kulturi, u: Vizualna kultura (ur.) Chris

Jenks, Jesenski i Turk, Zagreb, 11-45.

KRUGER, B., 2010. - Barbara Kruger, Alexander

Alberro, Hal Foster, Martha Gever, Miwon Know, Carol

Squiers, Barbara Kruger, Rizzoli, New York.

KUSPIT, D.B., 2010. - Donald Burton Kuspit, Art

criticism. Academic Dictionaries and Encyclopedias,

http://universalium.academic.ru/247410/art_criticism.

(Retrieved 19/01/2012.).

LAZARSFELD, P. F., MERTON, R. K.., 1948. - Paul

F. Lazarsfeld, Robert K. Merton, Mass Comunication,

Popular Taste, and Organized Social Action, u: The

Communication of Ideas, (ur.) Lyman Bryson, Harper,

New York, 95-118.

LIND, M., 2011. - Maria Lind, Ten Fundamental

Questions of Curatin: No. IV - Why Mediate Art?, u

Mousse Contenporary Art Magazin,e (ur.) Jens Hoffman,

Contrappunto S.R.L., Milano, 99-108.

MITCHEL, W., 2009. - William Mitchel, Ikonologija.

Slika, tekst, ideologija. Antibarbarus, Zagreb.

PAULI, G., 1921. - Gustav Pauli, Franz Marc. Der

Mandrill. In Kunsthalle, Kleine Fuhrer, Hamburg.

RORTY, R, 1995. - Richard Rorty, Kontingencija, ironija,

solidarnost, Naprijed, Zagreb.

SACHS-HOMBACH, K., 2006. - Klaus Sachs-Hombach,

Znanost o slici. Discipline, teme, metode, Antibarbarus,

Zagreb.

SIEBERT, F. S., PETERSON, T., SCHRAMM, W., 1963.

- Fred S. Siebert, Theodore Peterson, Wilbur Schramm,

Four Theories of the Press, University of Illinois Press.,

Urbana, Chicago.

STRUKEN, M., CARTWRIGT, L., 2001. - Marita

Struken, Lisa Cartwrigt, Practices of Loocing Oxford

University Press, New York.

ŠUVAKOVIĆ, M., 2005. - Miško Šuvaković, Pojmovnik

suvremene umjetnosti. Ghent: Horetzky, Vlees & Beton,

Zagreb.

VENTURI, L., 1963. - Lionello Venturi, Istorija

umetničke kritike, Kultura, Beograd.

WHITE, H., 1999. - Hayden White, Historical Emplotment

and the Problem of Truth in Historical Representation, u:

Figural Realism: Studies in the Mimesis Effect, The Johns

Hopkins University Press, Baltimore, 27-42.

WOLF, J., 2005., - Janet Wolf, Društvena proizvodnja

umjetnosti, u: Umjetničko djelo kao društvena činjenica,

(ur.) Ljiljana Kolešnik, Institut za povijest umjetnosti,

Zagreb, 9-49.

ZERNER, H., 1982. - Henri Zerner, Perspektive

istraživanja, u: Plastički znak. Zbornik tekstova iz teorije

vizualnih umjetnosti (ur.). Nenad Miščević, Milan

Zinaić, ICR, Rijeka, 39-49.

Preuzimanja

Broj časopisa

Rubrika

Izvorni znanstveni članak