Ikonografski obrasci naručiteljskih strategija zadarskog nadbiskupa Maffea Vallaressa (1450. – 1494.)
DOI:
https://doi.org/10.15291/ars.4636Ključne riječi:
humanistička kultura, Mletačka Republika, nadbiskup Maffeo Vallaresso, rana renesansa, svetci zaštitnici, ZadarSažetak
U članku se ocrtava naručiteljski profil zadarskog nadbiskupa Maffea Vallaressa, njegov arhitektonski i likovni ukus te strategije ikonografskih i svjetonazorskih koncepata, čiji se obris učitava u specifičnosti složenih političkih, društvenih i kulturnih odnosa u zadarskom quattrocentu. Dva su ključna činitelja profila Vallaressove osobnosti i njegove eklezijastičke pozicije; s jedne strane on je istaknuti humanist koji u Zadru promovira uobičajene kulturne prakse, dok je s druge strane bio vrstan kanonski pravnik. Zasjevši 1451. godine na zadarsku katedru, on je oba ta habitusa projicirao u nizu naručiteljskih aktivnosti, no s vremenom su prevladale one iz domene kanonskog prava i ikonografskih strategija. To je prije svega uključivalo uređenje crkvenih odnosa između nadbiskupije i podvrgnutih joj subjekata koji su kroz kasno srednjovjekovlje stekli različite standarde financijske i organizacijske samostalnosti, ali i ulogu zadarskog nadbiskupa u procesima podvrgavanja nekoć moćne srednjovjekovne komune novim državnim okvirima i njihovim procesima, osobito kroz transformacije semantičkih slojeva srednjovjekovnih kultova gradskih zaštitnika kojima je nadbiskup pokrovitelj kao produžena ruka državnih struktura Serenissime.
Preuzimanja
Preuzimanja
Objavljeno
Broj časopisa
Rubrika
Licenca

Ovo je djelo licencirano pod Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 Međunarodna licenca.
"Ars Adriatica" je časopis u otvorenom pristupu. Sadržaj je u cijelosti besplatno dostupan danom objave na mrežnim stranicama Hrčka. Korisnici smiju čitati, preuzimati, kopirati, distribuirati, tiskati, pretraživati ili stavljati poveznice na materijal te ga mijenjati ili koristiti na druge zakonite načine, uz obavezno citiranje izvornika, sukladno CC BY 4.0 licenci.