Ikonografski obrasci naručiteljskih strategija zadarskog nadbiskupa Maffea Vallaressa (1450. – 1494.)

Autor(i)

DOI:

https://doi.org/10.15291/ars.4636

Ključne riječi:

humanistička kultura, Mletačka Republika, nadbiskup Maffeo Vallaresso, rana renesansa, svetci zaštitnici, Zadar

Sažetak

U članku se ocrtava naručiteljski profil zadarskog nadbiskupa Maffea Vallaressa, njegov arhitektonski i likovni ukus te strategije ikonografskih i svjetonazorskih koncepata, čiji se obris učitava u specifičnosti složenih političkih, društvenih i kulturnih odnosa u zadarskom quattrocentu. Dva su ključna činitelja profila Vallaressove osobnosti i njegove eklezijastičke pozicije; s jedne strane on je istaknuti humanist koji u Zadru promovira uobičajene kulturne prakse, dok je s druge strane bio vrstan kanonski pravnik. Zasjevši 1451. godine na zadarsku katedru, on je oba ta habitusa projicirao u nizu naručiteljskih aktivnosti, no s vremenom su prevladale one iz domene kanonskog prava i ikonografskih strategija. To je prije svega uključivalo uređenje crkvenih odnosa između nadbiskupije i podvrgnutih joj subjekata koji su kroz kasno srednjovjekovlje stekli različite standarde financijske i organizacijske samostalnosti, ali i ulogu zadarskog nadbiskupa u procesima podvrgavanja nekoć moćne srednjovjekovne komune novim državnim okvirima i njihovim procesima, osobito kroz transformacije semantičkih slojeva srednjovjekovnih kultova gradskih zaštitnika kojima je nadbiskup pokrovitelj kao produžena ruka državnih struktura Serenissime.

Preuzimanja

Nema statistike

Preuzimanja

Objavljeno

12.02.2025.

Broj časopisa

Rubrika

Pregledni članak