Promocija i promicanje čitanja u narodnim knjižnicama Republike Hrvatske

Autor(i)

DOI:

https://doi.org/10.15291/libellarium.v1i1.290

Ključne riječi:

promicanje čitanja, promocija čitanja, narodne knjižnice

Sažetak

Rad obrađuje problematiku promocije i promicanja čitanja u narodnim knjižnicama te se fokusira na važnost razlikovanja tih dvaju pojmova u praksi hrvatskih narodnih knjižnica. Pregledom literature pokazano je da je promocija čitanja u hrvatskim narodnim knjižnicama još uvijek nedovoljno istraženo područje. Postojeća istraživanja na temu čitanja uglavnom se bave čitateljskim navikama pojedinih korisničkih skupina, čitanjem lektirnih djela ili općenitim značenjem čitanja, dok PISA i PIRLS istraživanja donose rezultate standardiziranih testova vezanih uz čitateljske kompetencije. Stručni radovi donose prikaze provedenih projekata i opisuju primjere dobre prakse. Poseban značaj u tome ima nacionalna kampanja za poticanje čitanja Čitaj mi! Objavljenih istraživanja na temu promocije čitanja u Hrvatskoj nema.

Prvi dio rada donosi definicije ključnih pojmova, promicanja i promocije te kratki pregled istraživanja, projekata i udruga organiziranih u svrhu promocije i promicanja čitanja. Drugi dio rada donosi rezultate istraživanja koji prikazuju načine i pristupe promociji i promicanju čitanja u hrvatskim narodnim knjižnicama. Istraživanjem se nastojao dobiti uvid u načine i postupke pomoću kojih osobe odgovorne za aktivnosti promicanja i promocije čitanja provode promociju čitanja u knjižnici u kojoj su zaposlene. Također je istraženo kako knjižničari percipiraju pojmove vezane uz promicanje, poticanje i promociju čitanja i svijest o važnosti promocije aktivnosti koje se svakodnevno odvijaju u knjižnicama. U istraživanju je sudjelovalo 35 narodnih knjižnica odabranih na temelju prijedloga i preporuke voditelja županijskih knjižnica. Istraživanje je provedeno metodom polustrukturiranog intervjua. Rezultati su pokazali da knjižničari često ne razlikuju (ili ne pridaju važnost razlikovanju) terminologije, da se najčešće koriste promocijom (ne svih) aktivnosti putem oglašavanja na Facebook-stranicama i mrežnim stranicama knjižnica, što je usmjereno mlađim korisnicima te oglašavanjem na oglasnim pločama u knjižnici, što je usmjereno prema starijim korisnicima. Mnogi provedeni programi prolaze nezapaženo u široj javnosti jer se ne promoviraju dovoljno, što je često rezultat nedovoljnog vremena knjižničara za obavljanje tog dijela poslovanja. Rezultati ukazuju i na nužnost edukacije i podizanja svijesti o važnosti različitih načina promocije čitanja kako bi poticanje i promicanje bilo vidljivije u javnosti.

Preuzimanja

Nema statistike

Reference

Alfirević, N. et al. 2013. Osnove marketinga i menadžmenta neprofitnih organizacija. Zagreb: Školska knjiga: Institut za inovacije.

Anić, V. 2004. Veliki rječnik hrvatskog jezika. Zagreb: Novi liber.

Birtić, M et. al. 2012. Školski rječnik hrvatskog jezika. Zagreb : Školska knjiga : Institut za hrvatski jezik i jezikoslovlje.

Bučević-Sanvincenti, L. 1999. „Dvojba današnjeg djeteta: knjiga ili računalo?“ Vjesnik bibliotekara Hrvatske 42 (1/4): 71-78.

Bučević-Sanvincenti. L. 2006. „Čitanje kao ključni čimbenik razvoja hrvatskog društva.“ Vjesnik bibliotekara Hrvatske 49 (2): 62-69.

ELINET. http://www.eli-net.eu/ (pristupljeno 10.8.2016.)

Farmer, L. i I. Stričević, sastavile. 2011. Using research to promote literacy and reading in libraries: Guidelines for librarians. International Federation of Library Associations and Institutions IFLA Professional Reports, No. 125. 06 http://www.ifla.org/files/assets/hq/publications/professional-report/125.pdf (pristupljeno 10.8.2016.)

Grahovac-Pražić, V. i D. Mesić. 2009. „Poetski interesi učenika razredne nastave.“ Metodički obzori 4 (7/8): 113-123.

Herceg Mićanović, A. i A. Stropnik. 2012. „Knjižnica bez zidova – Knjižnice grada Zagreba na Interliberu.“ Vjesnik bibliotekara Hrvatske 56 (3): 205-214.

Hrvatska mreža školskih knjižničara. https://sites.google.com/a/knjiznicari.hr/knjiznicari/ (pristupljeno 06.8.2016.)

Hrvatska udruga školskih knjižničara. http://www.husk.hr/ (pristupljeno 10.8.2016.)

Hrvatski jezični portal. http://hjp.noviliber.hr/index.php?show=search_by_id&id=dl9vWRc%3D (pristupljeno 06.8.2016.)

Hrvatsko čitateljsko društvo. „ELINET – The European Literacy Policy Network.“ http://hcd.hr/wp-content/uploads/sites/356/2014/12/Elinet-info.pdf (pristupljeno 10.12.2016.)

Hrvatsko čitateljsko društvo. http://hcd.hr/ (pristupljeno 10.8.2016.)

Hrvatsko knjižničarsko društvo. 2002. „Čitajmo im od najranije dobi.“ http://www.hkdrustvo.hr/hr/projekti/citajmo_im_od_najranije_dobi (pristupljeno 06.12.2015.)

Jelušić, Srećko i Ivanka Stričević 2011. „Informacijske potrebe i čitateljski interesi građana Hrvatske.“ U: Knjiga i slobodno vrijeme: zbornik radova. Ur. Elli Petcotić et al. Split: Gradska knjižnica Marka Marulića. 16–29.

Knjižni blok 2017. http://www.knjizniblok.hr/dokumenti.html (pristupljeno 19.8.2016.)

Koontz, C. i B. Gubbin, ur. 2011. IFLA-ine smjernice za narodne knjižnice. 2. hrvatsko izd., (prema 2. izmijenjenom izd. izvornika). Zagreb: Hrvatsko knjižničarsko društvo.

Kumar Sharma, A. i S. Bhardwaj. 2009. „Marketing and promotion of library services.“ U: ICAL 2009 – Advocacy and marketing. http://crl.du.ac.in/ical09/papers/index_files/ical-79_73_172_2_RV.pdf (pristupljeno 19.8.2016.)

Lee Goi, C. 2009. „A Review of marketing mix: 4Ps or more?“ http://www.ccsenet.org/journal/index.php/ijms/article/viewFile/97/1552%3Forigin%3Dpublication_detail (pristupljeno 23.8.2016.)

Marks Beale, A. 2013. „Skimming and Scanning: Two important strategies for speeding up your reading.“ http://www.howtolearn.com/2013/02/skimming-and-scanning-two-important-strategies-for-speeding-up-your-reading/ (pristupljeno 5.8.2016.)

Međunarodni dan pismenosti. http://www.cjelozivotno-ucenje.hr/me%C4%91unarodni-dan-pismenosti.aspx (pristupljeno 6.8.2016.)

Meler, M. 2003. Neprofitni marketing. Osijek: Ekonomski fakultet.

Nicholas, J. 1998. „Marketing and promotion of library services.“ U Library and information services in astronomy 3, vol. 153, ASP Conference Series, electronic, editor H. E. Payne. http://www.stsci.edu/stsci/meetings/lisa3/nicholasj.html (pristupljeno 19.8.2016.)

Pavičić, J., M. Gnjidić i N. Drašković. 2014. Osnove strateškog marketinga. Zagreb: Školska knjiga: Institut za inovacije.

PIRLS 2011. IZVJEŠĆE PIRLS 2011. „Međunarodno istraživanje razvoja čitalačke pismenosti. (Progress in International Reading Literacy Study).“ http://dokumenti.ncvvo.hr/PIRLS/Dokumenti/PIRLS_2011_izvjesce.pdf (pristupljeno 19.8.2016.)

PISA 2006. „Reading Literacy Framework.“ 2006. http://pisa.nutn.edu.tw/download/sample_papers/Reading_Framework-en.pdf (pristupljeno 19.8.2016.)

Plevnik, D. 1993. „Prijeti li gledanje čitanju?“ Informatologia 25 (1): 35-36.

Prijedlog nacionalne strategije poticanja čitanja (2015.-2020.). 2015. http://www.min-kulture.hr/userdocsimages/JAVNA%20RASPRAVA/M%20%C5%A0%20%20PRIJEDLOG%20NSP%C4%8C%20-%20prije%20slanja%20na%20javnu%20raspravu%20-%20kopija%2022%204%202015%20%20%282%29.pdf (pristupljeno 9.8.2016.)

Sabolović-Krajina, D. 1989. „Neki aspekti čitalačke kulture mladih.“ http://dzs.ffzg.unizg.hr/text/sabolovic_neki.htm (pristupljeno 8.8.2016.)

Sabolović-Krajina, D. 1993[i.e. 1995]). „Čitateljske navike tinejdžera u Hrvatskoj.“ Vjesnik bibliotekara Hrvatske 36 (1/4): 59-66.

Stropnik, A. 2013. Knjižnica za nove generacije: virtualni sadržaji i usluge za mlade. Zagreb: Hrvatsko knjižničarsko društvo.

STRUNA. http://struna.ihjj.hr/naziv/polustrukturirani-intervju/25250/ (pristupljeno 25.8.2016.)

Šonje, J., ur. 2000. Rječnik hrvatskog jezika. Zagreb: Leksikografski zavod Miroslav Krleža: Školska knjiga.

Thomas, B. 1993. "Guidelines for public libraries promoting literacy.“ http://unesdoc.unesco.org/images/0009/000955/095502eb.pdf (pristupljeno 19.8.2016.)

Tolo, D. 2014. „Razvijanje kulture čitanja kod djece i mladih.“ Motrišta 75-76: 99- 105. URL: https://www.ceeol.com/search/article-detail?id=270503 (pristupljeno 19.8.2016.)

Vodopija, I. 2004. „Čitateljske navike, interesi i svjetonazor mladih.“ U Problemi mladih Slavonije i Baranje. Ur. Ladislav Bognar. Osijek: Filozofski fakultet Osijek; Visoka učiteljska škola. 111-117.

Vranešević, T. 2000. Upravljanje zadovoljstvom klijenata. Zagreb: Golden Marketing.

Yi, Z. 2016. „Effective techniques for the promotion of library services and resources.“ Information Research 21(1), paper 702. http://InformationR.net/ir/21-1/paper702.html (pristupljeno 20.08.2016.)

zProjekti: Arhiva projekata. „Čitateljske navike i informacijske potrebe građana Hrvatske.“ http://zprojekti.mzos.hr/page.aspx?pid=6&lid=1 (pristupljeno 20.08.2016)

Preuzimanja

Objavljeno

19.12.2017.

Broj časopisa

Rubrika

Članci

Kako citirati

“Promocija I Promicanje čitanja U Narodnim knjižnicama Republike Hrvatske”. 2017. Libellarium: časopis Za istraživanja U području Informacijskih I Srodnih Znanosti 10 (1): 51-76. https://doi.org/10.15291/libellarium.v1i1.290.