Knjižarski oglasi u osječkim novinama 19. stoljeća

Autor(i)

DOI:

https://doi.org/10.15291/libellarium.v1i1.95

Ključne riječi:

knjige,, knjižarsko oglašavanje, novine,, Osijek, oglasi, novine, tiskarstvo, 19. stoljeće

Sažetak

Cilj je radnje istražiti knjižarsku promidžbu kroz oglašavanje u novinama koje su u drugoj polovici 19. stoljeća tiskane u Osijeku. Oglašavanje je u novinama i časopisima od njihova nastanka krajem 18. i intenzivnog razvoja u 19. stoljeću bilo jedan od načina knjižarske promocije. Knjižari i izdavači oglašavali su knjige preko novinskih oglasa koristeći promotivnu mogućnost zasnovanu na činjenici da su novine postale svakodnevni i sveprisutni medij širenja informacija. Iz njih se može iščitati položaj knjige u odnosu na druge aspekte kulture i društva, pristup promociji i naposljetku značaj knjiške promidžbe.

Kako bi se istražilo koliko su i kako knjižarski oglasi zastupljeni te kako se hrvatska knjiga kroz njih promovirala i dolazila do čitatelja, analizirane su dnevne i mjesečne novine „Esseker allgemeine illustrierte Zeitung” iz 1869. godine, „Die Drau” iz razdoblja od 1868. do 1877. te „Branislav” iz 1878. godine. Od 11 naslova koji u drugoj polovici 19. stoljeća izlaze u Osijeku, ovi su odabrani mahom iz sadržajnih razloga, budući da se radi o prvim ilustriranim novinama („Esseker allgemeine illustrierte Zeitung”), čime se željelo ispitati utjecaj pojave ilustriranog tiska, kao i o prvim osječkim novinama na hrvatskom jeziku („Branislav”), čime se željelo utvrditi utjecaj pojave novina na hrvatskom jeziku kao mogućeg sredstva za širenje i promociju hrvatske knjige, te o novinama koje su uspostavile kontinuitet izlaženja te time imale i stalnu čitateljsku publiku („Die Drau”). Odabrani naslovi analizirani su iščitavanjem i bilježenjem oglasa te njihovom sadržajnom analizom. Dan je i kratak pregled knjižarske i izdavačke situacije u Hrvatskoj i u Osijeku u to vrijeme te pregled pojave novina u Osijeku uz kratak opis naslova odabranih za istraživanje kako bi se ponudio uvid u kontekst unutar kojega se pojavljuju knjižarski oglasi.

Utvrđeno je da se pojavom novina pojavljuju i knjižarski oglasi, u početku tek povremeno, dok razvojem i širenjem novina i oglasi postaju sve češći. Knjižarski se oglasi u većini slučajeva ne nalaze u rubrikama predviđenima za oglašavanje, već se javljaju unutar rubrika poput kulture, obavijesti, novosti iz gradske svakodnevice i sl.; vizualno nisu uočljivi te su namijenjeni već postojećoj čitateljskoj publici, osobito unjemačkim novinama. Mogu se podijeliti na oglase o knjigama izdanima izvan Osijeka i Hrvatske, oglase za knjige dostupne u osječkim knjižarama, oglase za novine i časopise te tiskarske oglase. Tek je manji broj knjižarskih oglasa u pravom smislu koji se nalaze u rubrici oglašavanja te donose podatke kao što su naslov i autor knjige, sadržaj, cijena, izdavač i ime knjižara.

Ovim se radom željelo dati uvid u početke razvoja novinskog tiska te u način na koji je novinski medij poslužio za promociju knjige i knjižarsko oglašavanje. Analizirano razdoblje donosi podatke koji daju početni uvid u navedenu problematiku te je nadalje potrebno produbiti dobivene spoznaje istraživanjem prijelaznog razdoblja iz 19. u 20. stoljeće, kada novine postaju daleko rašireniji medij, a knjižna proizvodnja znatnija, pa se pretpostavlja da s time u skladu djeluje i knjižarska promidžba. Radu je priložena i bibliografija oglasa u navedenim novinskim naslovima.

Preuzimanja

Nema statistike

Reference

Danford, N. 2004. Are Book Ads Doing Their Job?. Publishers Weekly, November 8: 16 — 17, http://www.publishersweekly.com/article/CA478499.html?display=community&industry=Book+News&verticalid=792&q=Are+Book+Ads+Doing+Their+Job

Horvat, J. Povijest novinstva Hrvatske: 1771.-1939. Zagreb: Golden marketing — Tehnička knjiga.

Joyner, D. 2005. 100 years of advertising in Library Journal: 1876-1976, a brief survey, http://etd.ils.unc.edu/dspace/bitstream/1901/145/1/deborahjoyner.pdf

Klaić, V. 1922. Knjižarstvo u Hrvata: studija o izdavanju i širenju hrvatske knjige. Zagreb: tisak i naklada Knjižare St. Kugli.

Malbaša, M. 1978. Povijest tiskarstva u Slavoniji. Zagreb: Hrvatsko bibliotekarsko društvo.

Malbaša, M. 1981. Osječka bibliografija: tiskarsko-izdavačka djelatnost u Osijeku: od 1742-1978. godine. Osijek: Jugoslavenska akademija znanosti i umjetnosti, Centar za znanstveni rad.

Stipčević, A. 1985. Povijest knjige. Zagreb: Matica hrvatska.

Vinaj, M. 1997. Branislav — prve osječke novine na hrvatskom jeziku. Osječki zbornik 1993/1995 (22/23): 245 — 256.

Vinaj, M. 2003. Građa za bibliografiju osječkih novina: 1848.-1945. Knjižničarstvo: glasnik Društva knjižničara Slavonije i Baranje 7 (1 — 2): 7 — 35 .

Preuzimanja

Objavljeno

16.04.2009.

Broj časopisa

Rubrika

Članci

Kako citirati

“Knjižarski Oglasi U osječkim Novinama 19. Stoljeća”. 2009. Libellarium: časopis Za istraživanja U području Informacijskih I Srodnih Znanosti 1 (1): 75-92. https://doi.org/10.15291/libellarium.v1i1.95.