Tipografija novčanica s posebnim osvrtom na Hrvatsku tijekom 20. stoljeća

Autor(i)

  • Vilko Žiljak Akademija tehničkih znanosti Hrvatske, Centar za grafičko inženjerstvo
  • Mario Barišić Sveučilište J. J. Strossmayera u Osijeku, Filozofski fakultet, Odsjek za informacijske znanosti
  • Jana Žiljak Vujić Tehničko veleučilište u Zagrebu

DOI:

https://doi.org/10.15291/libellarium.v4i2.158

Ključne riječi:

mikrotipografija, steganografija, mikrotekst, nominala, linijska grafika

Sažetak

Cilj je rada istražiti transformacije oblikovanja informacija na novčanicama tijekom 20. stoljeća, razdoblja najvećih grafičkih inovacija nakon Gutenbergova izuma tiska pomičnim slovima. Računarska grafika preuzela je prostor tipografije upravo kada je ručno graviranje u tvrdim materijalima dosegnulo maksimum umijeća u kreiranju pismovnog reza. Prije 40-ak godina počinje era jetkanja tiskovnih formi za tiskarske tehnike bakropisa i čelikotiska integrirajući ručno nastale crteže te primjena fotosloga kao predstavnika digitalne tehnologije. Finoća pismovnih linija uvela je mikrotipografiju kao posebnu metodu rastriranja u pozadini novčanica. U Hrvatskoj su navedene promjene prisutne kroz autorska djela naših tipografa, premda se samo umnožavanje novčanica obavljalo u stranim tiskarama koje su imale primjereno zaštićenu tiskarsku tehnologiju. Radom se doprinosi znanstvenoj analizi tehničkog segmenta izrade novčanica na tlu Hrvatske tijekom 20. stoljeća, čime se, metodama analize i sinteze, daje jasna slika i kvalitetna preglednost metode izrade novčanica, i to kako s aspekta same tehnologije tako i kroz progresiju razvojnog ciklusa izrade novčanica. S obzirom da se ne istražuju samo hrvatske novčanice već i sve novčanice prisutne u Hrvatskoj u to doba, analizom se doprinosi i komparaciji lokalnih dosega s tehnologijom izrade stranih novčanica iz istog razdoblja.

Preuzimanja

Nema statistike

Reference

Brongers, D. „The latest developments in the world of banknotes“, Keesing Journal of Documents & Identity, Overview of Banknotes 2003 – 2005. Amsterdam: Keesing Reference Systems.

Hunter, D. 1978. Papermaking: the history and technique of an ancient craft. New York: Dower Publications.

Kipphan, H. 2010. Handbook of Print Media. Berlin: Springer.

Kong, S. G. – Heo, J. – Abidi, B. R. – Paik, J. – Abidi, M. A. 2005. „Recent advances in visual and infrared recognition – a review“. Computer Vision and Image Understanding 97 (2005): 103 – 135.

Pap, K. – Žiljak, I. – Žiljak Vujić, J. 2008. „Process color management for producing double images“ U Annual 2008 of the Croatian Academy of engineering Book Series. Annual of the Croatian Engineering, ur. Kniewald, Z., str. 395 – 410. Zagreb: Croatian Academy of engineering.

Pap, K. – Žiljak, I. – Žiljak-Vujić, J. 2010. „Image reproduction for near infrared spectrum and the infraredesign theory“. Journal of Imaging Science and Technology 54, (2010): 1 – 9.

Poldrugač, P. – Barišić, M. – Žiljak-Vujić, J. 2009. „Tipografija hrvatskih krsnih listova, domovnica i svjedodžbi iz prve polovice 20. stoljeća“. Libellarium II, 1 (2009): 81 – 110.

Stanić Loknar, N. – Žiljak, I. – Rudolf, M. – Koren, T. 2008. „Security paper thickness as an element of protection against counterfeiting“. U Proceedings of the Design 2008 Workshop Design of Graphic Media, ur. Žiljak, V., str. 1481 – 1485. Zagreb: University of Zagreb, Faculty of Graphic Arts.

Stanić, N. – Rudolf, M. – Koren, T. 2007. „Microtext In Security Printing On Documents And Securities Graphics“. U Pre-conference proceedings of the Special Focus Symposium on 2nd CISK: Communication and Information Sciences in the Knoweledge Society, ur. Šimović V., Bakić-Tomić Lj., Hubinkova Z., str. 150 – 154. Zagreb: Faculty of Teacher Education of the University of Zagreb.

Šop, E. 2004. „Zaštitna obilježja novčanica kune“, Numizmatičke vijesti 46, 1(57), (2004): 198 – 206.

Zerbes, J. 2001. Modern intaglio printing: key technology in banknote and security printing. Report. Munich: Giesecke & Devrient GmbH.

Žiljak, I. – Žiljak-Vujić, J. – Pap, K. 2007. „Flip flop and spatial (3D) graphics in lenticular technique“. U Advances in Printing and Media Technology, 34, ur. Enlund, N. – Lovreček, M., str. 277 – 284. Zagreb: Acta Graphica Publishers.

Žiljak, I. – Žiljak-Vujić, J. – Pap, K. 2009. „Design of security graphics with infrared colours“, International Circular of Graphic Education and Research Journal, 2(2009): 24 – 31.

Žiljak, V. – Pap, K. – Žiljak, I. 2009. „CMYKIR security graphics separation in the infrared area“, Infrared Physics and Technology 52, 2 – 3 (2009): 62 – 69.

Žiljak, V. – Pap, K. – Žiljak, I. 2010. „Infrared hidden CMYK graphics“, The Imaging Science Journal 58, 1(2010): 20 – 27.

Žiljak, V. – Pap, K. 1999. „The investigation of document and security digital printing procedures“. U Proceedings of IARIGAI 26th Research Conference Munich, ur. Bristow, A., str. 3.3.5.1–3.3.5.8. Munich.

Žiljak, V. – Šutej, M. 2002. Novi zaštitni i sigurnosni elementi na novčanicama 50, 100 i 200 kuna, Hrvatska narodna banka, AOBS Austrija, izdanje 7. 3. 2002.

Žiljak, V. – Šutej, M. 2004. Novi elementi (mikrotisak 10. obljetnice na poziciji vodenog znaka) na novčanici od 10 kuna, Hrvatska narodna banka, Gisecke & Devrient, Germany, izdanje 30. 5. 2004.

Žiljak, V. 1994. Kuna, papirnati novac Republike Hrvatske. Zagreb: Hrvatska narodna banka –FS.

Preuzimanja

Objavljeno

21.12.2012.

Broj časopisa

Rubrika

Članci

Kako citirati

“Tipografija novčanica S Posebnim Osvrtom Na Hrvatsku Tijekom 20. Stoljeća”. 2012. Libellarium: časopis Za istraživanja U području Informacijskih I Srodnih Znanosti 4 (2): 105-19. https://doi.org/10.15291/libellarium.v4i2.158.