Od plakata do plakatiranja

komuniciranje plakatima u Osijeku u prvim desetljećima 20. stoljeća

Autor(i)

  • Zoran Velagić Sveučilište J. J. Strossmayera u Osijeku, Filozofski fakultet, Odsjek za informacijske znanosti https://orcid.org/0000-0002-1405-9877
  • Merien Gracek Gradska i sveučilišna knjižnica u Osijeku

DOI:

https://doi.org/10.15291/libellarium.v1i2.129

Ključne riječi:

plakat, plakatiranje, promidžba, medij, komunikacija, Osijek, oglasni stup, aproprijacija plakata

Sažetak

Autori u ovome radu plakat promatraju isključivo kao komunikacijski, promidžbeni medij, a prostor plakatiranja kao svojevrsno gradsko informacijsko središte. Istražuje se kako su se i gdje ljudi tijekom prve polovice 20. stoljeća pomoću plakata informirali o događajima, uslugama, proizvodima itd. Propituju se mogućnosti korištenja dvjema vrstama povijesnih izvora, dokumentima gradskog poglavarstva kojima se reguliralo plakatiranje i slikovnim izvorima poput razglednica i fotografija na kojima su vidljivi plakati i oglasni stupovi, a za primjer primjene takvog pristupa odabran je grad Osijek. Potaknuti metodologijom Roberta Darntona koji je predložio inovativne pristupe istraživanja odnosa prema različitim tekstovima i radovima Rogera Chartiera u kojima je naglašena važnost aproprijacije sadržaja, tj. subjektivitet čitatelja, a ne sâm dekontekstualizirani sadržaj, autori predlažu iskorak od plakata prema plakatiranju, tj. prema načinima izlaganja plakata - dakle oglašavanja - u javnim gradskim prostorima. Analiza izvora pokazuje da je učinkovitost informiranja plakatom ovisila i o njegovu grafičkom oblikovanju i sadržaju i o načinu izlaganja u javnom gradskom prostoru, budući da se velik broj plakata, posebice kulturnih, nije toliko oslanjao na vizualnu atraktivnost koliko na kontinuitet oglasnog mjesta. Komunikacijsku je ulogu plakata stoga nemoguće pojmiti bez sagledavanja javnog gradskog prostora u kojemu je bio izložen.

Preuzimanja

Nema statistike

Reference

Anić, V. - Goldstein, I. 2000. Rječnik stranih riječi. Zagreb: Novi Liber.

Cavallo G. - Chartier R. ur. 1999. „Introduction”, u A History of Reading in the West. Polity Press: 22 - 29.

Chartier, R. 1995. Forms and Meanings. Texts, Performances, and Audiences from Codex to Computer. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.

Darnton, R. 1991. „History of Reading”, u P. Burke, ur., New Perspectives on Historical Writing. Cambridge: Polity Press: 140 - 167.

Gilmont, J.-F. „Protestant Reformations and Reading”, u A History of Reading in the West (ur. G. Cavallo i R. Chartier). Polity Press: 213 - 237.

Haill, C. 1998. Pleasure and Leisure: Posters for Performance. The power of the poster. London: V&A Publications.

Heine, E. 1996. Priče iz povijesti srednjoeuropskoga Osijeka. Osijek: Pan liber.

Hrvatska opća enciklopedija. 2006. Zagreb: Leksikografski zavod Miroslav Krleža, 1999 - 2007.

Kavurić, L. 1999. Hrvatski plakat do 1940. Zagreb: Institut za povijest umjetnosti i Nacionalna i sveučilišna knjižnica.

Kavurić, L. 2001. „Predgovor”, u Stoljeće hrvatskog plakata. Zagreb: Hrvatska akademija znanosti i umjetnosti, Kabinet grafike.

Kovač, M. 2004. „Patterns and trends in European book production and consumption: some initial observations”, The Public, 11 (4): 21 - 36.

Martin, H.-J. 1994. The History and Power of Writing. Chicago and London: The University of Chicago Press.

Mesaroš, F. 1971. Grafička enciklopedija. Zagreb: Tehnička knjiga.

Mikulek, A. - Korda, A. 2005. „Teorija i razumijevanje plakata kao sredstva vizualne komunikacije”, u Međunarodno savjetovanje tiskarstva, dizajna i grafičkih komunikacija Blaž Baromić. http://pdc-conference.grf.hr/dokumenti/zbornik_baromic_2005/dio1_zbornik_baromic_2005.pdf (posjet 6. 3. 2008.)

Pelc, M. 2002. Pismo - knjiga - slika : uvod u povijest informacijske kulture. Zagreb: Golden marketing.

Rickards, M. 1971. Uspon i pad plakata. Beograd: Borba.

Sršan, S. 1995. Pozdrav iz Osijeka: razglednice iz Osijeka do 1945. Projekt obilježavanja 800. obljetnice prvog spomena imena Osijeka. Osijek: Povijesni arhiv.

Sršan, S. 2005. Pozdrav iz Osijeka: Osijek na starim razglednicama. Osijek: Državni arhiv.

Sršan S., ur. 2008. Zapisnici grada Osijeka: 1896. - 1901. Gradivo za povijest Osijeka i Slavonije, knj. 22. Osijek: Državni arhiv.

Stipčević, A. 2006. Povijest knjige. Zagreb: Matica hrvatska.

Timmers, M. ur. 1998. The power of the poster. London: V&A Publications.

Vinaj, M. 2008. Plakat za plakat iz zbirke Muzeja Slavonije Osijek. Osijek: Muzej Slavonije Osijek.

Vukić, F. 1997. Stoljeće hrvatskog dizajna. Zagreb: Muzejsko-galerijski centar Klovićevi dvori. Wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Poster (posjet 15. 12. 2008.).

Živaković-Kerže, Z. 1996. Urbanizacija i promet grada Osijeka na prijelazu stoljeća. Osijek: Društvo za hrvatsku povjesnicu Osijek.

Žmegač, V. 1998. Bečka moderna. Portret jedne kulture. Zagreb: Matica hrvatska.

Preuzimanja

Objavljeno

15.05.2009.

Broj časopisa

Rubrika

Članci

Kako citirati

“Od Plakata Do Plakatiranja: Komuniciranje Plakatima U Osijeku U Prvim desetljećima 20. Stoljeća”. 2009. Libellarium: časopis Za istraživanja U području Informacijskih I Srodnih Znanosti 1 (2): 181-202. https://doi.org/10.15291/libellarium.v1i2.129.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>