Polyaesthetic dimensions in education
DOI:
https://doi.org/10.15291/radovifpsp.2520Abstract
A harmonious reciprocal life and a multicultural education as educational aims for the 21st century are also present in the conception of polyaesthetics. It contains several dimensions, which have also their educational relevancy. They are - an intercultural perception, i.e. space, - a perception of tradition, i.e. time, - a social-communicative perception, i.e. society, - an interdisciplinary perception, i.e. science and - a multimedial perception i.e. fine arts. The analysis of the educational relevancy of these dimensions leads to the conclusion that through common feelings - selfperceiving and perceiving others - one can go ahead, because "to feel better" is nevertheless the final educational aim.References
ANDERSEN, H.Ch. (1950): Djevojčica sa šibicama, u: Priče i zgode - izbor. Zagreb, Novo pokoljenje. ANDREIS, J. (1951-1954): Historija muzike, sv. I.-III, Zagreb, Školska knjiga. BACHELARD, G. (1965): La poétique de la reverie, Paris, P.U.F. BENSE, M. (1967): Semiotik-Allgemeine Theorie der Zeichen, Baden-Baden, Agis. Biblija - Stari i Novi zavjet (1969), Zagreb, Stvarnost. BLOCH, E. (1981): O umjetnosti, Zagreb, Školska knjiga. CAPRA, F. (1986): Vrijeme preokreta - znanost, društvo i nastupajuća kultura, Zagreb, Globus. CARROL, L. (1944): Alica u zemlji čudesa, Zagreb, Matica hrvatska. COLES, R. (1988): Predavanja iz etike na Harvardskoj Visokoj komercijalnoj školi, Pregled, br. 243, str. 59-63. DELORS, J. (1998): Učenje - blago u nama, Zagreb, Educa. FOHT, I. (1980): Estetika muzike, Beograd, Nolit.
FROMM, E. (1984): Imati ili biti, Zagreb, Naprijed. GLASSER, W. (1999): Nastavnik u kvalitetnoj školi, Zagreb, Educa. GLEICK, J. (1996): Kaos - rađanje nove znanosti, Izvori, Zagreb. HAMPSON, T. i WHALEN, L. (1991): Tales of the Heart - Affective Approaches to Global Education, Friendship. HARTMANN, N. (1968): Estetika, Beograd, Kultura. HEDERER, J. (1981): Pädagogik - Überlegungen zur Erziehung, München - Wien, Olzog. HENTIG, v.H. (1985): Ergötzen, Befreien - Schriften zur Aesthetischen Erziehung, München, Hanser. HENTIG, v.H. (1997): Humana škola, Zagreb, Educa. INGLIS, F. (1997): Teorija medija, Zagreb, AGM & Barbat. KELLY, G.A. (1955): The Psychology of Personal Constructs, New York, Norton. KORNHAUSER, A. (1998): Osmišljavanje obrazovnih pogodnosti, u: DELORS, J. Učenje - blago u nama, Zagreb, Educa, str. 244-250. LESOURNE, J. (1993): Obrazovanje i društvo - Izazovi 2000. godine, Zagreb, Educa. MADELIN, A. (1991): Osloboditi školu - Obrazovanje à la carte, Zagreb, Educa. MARCUSE, H. (1981): Estetska dimenzija, Zagreb, Školska knjiga. MAY, R. (1980): Psihologija i ljudska dvojba, Zagreb, Naprijed. MORPURGO-TAGLIABUE, G. (1968): Savremena estetika, Beograd, Nolit. NANZHAO, Z. (1998): Suodnošenje obrazovanja i kulture u svrhu gospodarskog i ljudskog razvitka iz azijske perspektive, u: DELORS, J., Učenje - blago u nama, Zagreb, Educa, str. 269-280. PAPANEK, V. (1973): Dizajn za stvarni svijet, Split, Marko Marulić. PEROTTI, A. (1995): Pledoaje za interkulturalni odgoj i obrazovanje, Zagreb, Educa. ROSCHER, W. (1991): Polyaisthesis - Polyaesthetics - Polyaesthetic - Education, u: Polyaisthesis - multiperceptional consciousness and the idea of integrating arts and sciences in education, Wien, VWGOE. SOURIAU, E. (1958): Odnos među umjetnostima - Problemi usporedne estetike, Sarajevo, Svjetlost. STAWENHAGEN, R. (1998): Obrazovanje za multikulturnim svijet, u: DELORS, J. Učenje - blago u nama, Zagreb, Educa, str. 258-263. ŠĆUKANEC, K. (1986): Doživljaj susreta - Vrijeme radosti: grupa za pokret, glazbu i riječ, Umjetnost i dijete, 18, br. 3, str. 165-176.
ŠĆUKANEC, K. (1996): Međudjelovanje riječi, glazbe i pokreta u visokoškolskoj nastavi metodike hrvatskog jezika i književnosti, (Doktorska disertacija), Sveučilište u Zagrebu.
FROMM, E. (1984): Imati ili biti, Zagreb, Naprijed. GLASSER, W. (1999): Nastavnik u kvalitetnoj školi, Zagreb, Educa. GLEICK, J. (1996): Kaos - rađanje nove znanosti, Izvori, Zagreb. HAMPSON, T. i WHALEN, L. (1991): Tales of the Heart - Affective Approaches to Global Education, Friendship. HARTMANN, N. (1968): Estetika, Beograd, Kultura. HEDERER, J. (1981): Pädagogik - Überlegungen zur Erziehung, München - Wien, Olzog. HENTIG, v.H. (1985): Ergötzen, Befreien - Schriften zur Aesthetischen Erziehung, München, Hanser. HENTIG, v.H. (1997): Humana škola, Zagreb, Educa. INGLIS, F. (1997): Teorija medija, Zagreb, AGM & Barbat. KELLY, G.A. (1955): The Psychology of Personal Constructs, New York, Norton. KORNHAUSER, A. (1998): Osmišljavanje obrazovnih pogodnosti, u: DELORS, J. Učenje - blago u nama, Zagreb, Educa, str. 244-250. LESOURNE, J. (1993): Obrazovanje i društvo - Izazovi 2000. godine, Zagreb, Educa. MADELIN, A. (1991): Osloboditi školu - Obrazovanje à la carte, Zagreb, Educa. MARCUSE, H. (1981): Estetska dimenzija, Zagreb, Školska knjiga. MAY, R. (1980): Psihologija i ljudska dvojba, Zagreb, Naprijed. MORPURGO-TAGLIABUE, G. (1968): Savremena estetika, Beograd, Nolit. NANZHAO, Z. (1998): Suodnošenje obrazovanja i kulture u svrhu gospodarskog i ljudskog razvitka iz azijske perspektive, u: DELORS, J., Učenje - blago u nama, Zagreb, Educa, str. 269-280. PAPANEK, V. (1973): Dizajn za stvarni svijet, Split, Marko Marulić. PEROTTI, A. (1995): Pledoaje za interkulturalni odgoj i obrazovanje, Zagreb, Educa. ROSCHER, W. (1991): Polyaisthesis - Polyaesthetics - Polyaesthetic - Education, u: Polyaisthesis - multiperceptional consciousness and the idea of integrating arts and sciences in education, Wien, VWGOE. SOURIAU, E. (1958): Odnos među umjetnostima - Problemi usporedne estetike, Sarajevo, Svjetlost. STAWENHAGEN, R. (1998): Obrazovanje za multikulturnim svijet, u: DELORS, J. Učenje - blago u nama, Zagreb, Educa, str. 258-263. ŠĆUKANEC, K. (1986): Doživljaj susreta - Vrijeme radosti: grupa za pokret, glazbu i riječ, Umjetnost i dijete, 18, br. 3, str. 165-176.
ŠĆUKANEC, K. (1996): Međudjelovanje riječi, glazbe i pokreta u visokoškolskoj nastavi metodike hrvatskog jezika i književnosti, (Doktorska disertacija), Sveučilište u Zagrebu.
Downloads
Published
2018-04-16
Issue
Section
Original scientific paper