Kreativnost, inteligencija i školski uspjeh

Authors

  • Andreana Bučić Sveučilište u Zadru
  • Izabela Sorić Sveučilište u Zadru

DOI:

https://doi.org/10.15291/radovifpsp.2604

Abstract

U dosadašnjim istraživanjima još nije postignut konsenzus o prirodi odnosa kreativnosti i inteligencije, iako su predloženi brojni složaji odnosa sa dokazima koji ih podržavaju. Danas se najšire prihvaćenim smatra gledište da među njima postoji stanovita povezanost (prema Sternberg i O’Hara, 1996). Međutim, empirijski dokazi postoje i glede drugih mogućih odnosa kreativnosti i inteligencije, pa ovo značajno teoretsko i istraživačko pitanje i dalje ostaje otvoreno. Stoga je osnovni cilj ovog istraživanja bio da se provjeri jesu li kreativne sposobnosti mjerene Torranceovim testom kreativnog mišljenja (fluentnost, originalnost, apstraktnost naslova, elaboracija, otpornost na prerano zaključivanje i kreativna snaga), povezane s intelektualnim sposobnostima (mjerenim Standardnim progresivnim matricama), te sa školskim uspjehom učenika. Istraživanje je provedeno na učenicima osmih razreda osnovne škole (N=90). Rezultati ovog istraživanja još su jednom potvrdili svu kompleksnost prirode kreativnosti, te isto tako ponovno upozorili da se odnos kreativnosti i inteligencije ne može razmatrati kao jednostavan linearan odnos. K tome, postignuće učenika na testovima inteligencije i njihov spol pokazali su se relativno dobrim prediktorima školskog uspjeha (zajedno su objašnjavali 38% varijance općeg školskog uspjeha, a 31% varijance parcijalnog školskog uspjeha). Kreativne sposobnosti nisu se pokazale značajnim prediktorima školskog uspjeha, što je vjerojatno posljedica "krutog" školskog sustava u kojem se kreativnost ne potiče, već često i negativno penalizira.



References

BARRON, F. (1969): Creative Person and Creative Process, Holt, Rinehart i Winston, New York.
BARTOLOVIĆ, B. (1986): Način učenja, inteligencija i školski uspjeh, Primijenjena psihologija, Vol. 7, br. 1-4.
ČUDINA-OBRADOV1Ć, M. (1990): Nadarenost: razumijevanje, prepoznavanje, razvijanje, Školska knjiga, Zagreb.
FULGOSI, A. i FULGOSI, LJ. (1981): Semantičke sposobnosti divergentne i konvergentne produkcije i školske ocjene, Revija za psihologiju, br. 1-2, 21-31.
GARDNER, H„ KORNHABER, M. L„ i WAKE, W. K. (1996): Inteligencija: Različita gledišta, Naklada Slap.
GRGIN, T. (1997): Edukacijska psihologija, Naklada Slap, Jastrebarsko.
GUILFORD, J.(1972): Značajne kreativnosti, Umjetnost i dijete, Zagreb.
HORN, J. L. i NOLL, J. (1997): Human Cognitive Capabilities: Gf-Gc Theory. u: D. P. FLANAGAN, J. L. GENSHAFT i P. L. HARRISON: Contemporary Intellectual Assessment. The Guilford Press, New York.
KULENOVIĆ, A. i ŽEBEC, M. S. (1998): Empirijska provjera ekvivalentnosti dvije nove forme Problemnog testa, Suvremena psihologija, Naklada Slap, 1998.
LACKOVIĆ-GRGIN, K. (1994): Samopoimanje mladih, Naklada Slap, Jastrebarsko. LUBART, T. I. (1994): Creativity u Sternberg, R. J. (Ed.): Thinking and Problem Solving, San Diego, Academic Press, Inc.
MILIŠIĆ, I. (2000): Strategije učenja u relaciji s inteligencijom i školskim samopoimanjem, Diplomski rad, Filozofski fakultet u Zadru.
OZIMEC, S. (1996): Otkriće kreativnosti, Varaždinske Toplice, Tonimir.
PLUCKER, J. A. (1999): Is the Proof in the Pudding? Reanalyses of Torrance's (1958 to Present) Longitudinal Data, Creativity Research Journal, Voi. 12, No. 2, 103-114.
RAVEN, J., RAVEN, J. C. i COURT, J. H. (1999): Priručnik za Ravenove progresivne matrice i ljestvice riječnika, Jastrebarsko, Naklada Slap.
RUNCO, A. M. i ALBERT, R. S. (1990): Theories of creativity, Sage Publications, Inc., London.
RUNCO, M. A. i SAKAMOTO, S. O. (1999): Experimental Studies of Creativity u R. J. STERNBERG, (ed.): Handbook of Creativity, Cambridge University Press.
SEKULIĆ-MAJUREC, A. (1989): Kreativnost i mogućnost njenog poticanja tokom studija, Istraživanja odgoja i obrazovanja, Zagreb.
SIMONTON, D. K. (2000): Creativity: Cognitive, Personal Developmental and Social Aspects, American Psychologist, Januar, 2000., p. 151-158. STERNBERG, R. J.(1999): Uspješna inteligencija, Barka, Zagreb.
STERNBERG, R. J. i O’HARA, L. A. (1999) Creativity and Intelligence u Sternberg, R. J. (ed.): Handbook of Creativity, Cambridge University Press.
SUPEK, I. i dr. (1992): Dijete i kreativnost, Globus, Zagreb.
SVETIĆ, A. (2000): Ispitivanje odnosa asertivnosti, ispitne anksioznosti i školskog uspjeha kod djece osnovnoškolske dobi, Diplomski rad, Filozofski fakultet u Zadru.
TORRANCE, E. P. (1966): Torrance Test of Creativity Thinking, Bensenville, Illinos, Scholastic Testing Service, INC. TORRANCE, E. P. (1990): Torrance Test of Creativity Thinking - Directions Manual Figurai Forms A and B, Scholastic Testing Service, INC.
TORRANCE, E. P. (1992): Torrance Test of Creativity Thinking - Streamlined Scoring Guide Figurai Forms A and B, Scholastic Testing Service, INC.
TORRANCE, E. P. (1998): Torrance Test of Creativity Thinking - Norms Tehnical Manual, Scholastic Testing Service, INC.
ZAREVSKI, P. (2000): Struktura i priroda inteligencije, Naklada Slap, Jastrebarsko.

Published

2018-04-20

Issue

Section

Original scientific paper