Proces stjecanja znanja kao problem informacijskih znanosti
DOI:
https://doi.org/10.15291/libellarium.v9i1.249Ključne riječi:
stjecanje znanja, proces stjecanja znanja, znanje, informacija, podaci, DIKW-hijerarhijaSažetak
Kroz perspektivu osobitoga, problemskog stajališta, u radu je dan osvrt na nekoliko problema informacijskih znanosti koji se eksplicite spominju u literaturi. Riječ je o problemima informacijske eksplozije i informacijske poplave te poplave podataka, zatim informacijskog pretraživanja i relevantnosti informacija te, na koncu, problemu znanstvene komunikacije. Svrha je rada obrazložiti zašto se i način stjecanja znanja, implementiran odgovarajućim procesom, može smatrati problemom informacijskih znanosti. U skladu s tim, postojeća teorijska osnova u okviru same informacijske znanosti – DIKW-hijerarhija – utemeljena na njezinim ključnim pojmovima – podatku, informaciji, znanju i mudrosti, u radu se prepoznaje kao simbolički prikaz i teorijsko utemeljenje procesa stjecanja znanja. Štoviše, čini se da je veza između DIKW-hijerarhije i procesa stjecanja znanja od ključne važnosti za čvršće utemeljenje informacijske znanosti u 'tijelu' sveukupnog ljudskog znanja. Nadalje, dan je osvrt na povijest čovjekova i strojnog stjecanja znanja te iznesen prijedlog da DIKW-hijerarhija zauzme mjesto simbola općeg načina stjecanja znanja, koji bi se u jednakoj mjeri mogao odnositi na čovjekovo i strojno stjecanje znanja. Za ostvarenje tog cilja, temeljem iznesenih kritika, nužno je izmijeniti postojeći koncept DIKW-hijerarhije. Odgovarajuća izmjena koncepta DIKW-hijerarhije (od kojih je jedna u radu i spomenuta) mogla bi imati za posljedicu znatno čvršće teorijsko utemeljenje procesa stjecanja znanja, kao i informacijske znanosti u cjelini.
Na kraju rada obrazložene su i teorijske pretpostavke na kojima se proces stjecanja znanja može zasnovati kao problem informacijskih znanosti. Proces stjecanja znanja nužno ne mora biti predmetom epistemologije; kao takav može ostvariti čvršću vezu između pojmova podatka i znanja; nadalje, može se rabiti u kontekstu znanstveno-istraživačkog rada, ali na primitivnijoj razini od one na kojoj se provode znanstvene metode; osim toga, njegov opis, za razliku od drugih problema informacijske znanosti, nužno uključuje sva četiri DIKW-koncepta, a njegovo rješenje može voditi potpunijoj informacijskoj teoriji, odnosno teoriji informacija.
Preuzimanja
Reference
Ackoff, R. L. 1989. From data to wisdom." Journal of Applied Systems Analysis 16: 3 − 9. Alavi, M. i D. Leidner. 2001. Review: knowledge management and knowledge management systems: conceptual foundations and research issues." MIS Quarterly 25, 1: 107 − 142.
Alberico, R. i M. Micco. 1990. Expert systems: for reference and information retrieval, London: Meckler.
Antoniou, G., P. Groth, F. Van Hermelen i R. Hoekstra. 2012. A semantic web primer. Cambridge, Massachusetts; London, England: MIT Press.
Berčić, B. 2012. Filozofija: svezak drugi. Zagreb: Ibis grafika.
Borgman, C. L. 2006. What can studies of e-learning teach us about collaboration in e-research? Some findings from digital library studies." Computer Supported Cooperative Work 15: 359 − 383.https://doi.org/10.1007/s10606-006-9024-1
Borgman, C. L. 2007. Scholarship in the digital age: information, infrastructure, and the Internet. Cambridge, Massachusetts: MIT Press.
Borko, H. 1968. Information science: What is it?" American Documentation 19, 1: 3 − 5.https://doi.org/10.1002/asi.5090190103
Bowker, G.C. 2005. Memory practices in the sciences, Cambridge, Massachusetts: MIT Press.
Bush, V. 1945. As We May Think." Atlantic monthly 176, 7: 101 − 108. Capurro, R. i B. Hjørland. 2003. The concept of information." Annual Review of Information Science and Technology 37, 1: 343 − 411.
Caspi E., A. J. Shankar i J. Wang. 2004. As We May Think, Vannevar Bush. http://www.moralfiber.org/eylon/berkeley/cs294-classics/bush-lecture/bush-as-we-may-think.pdf (pristupljeno 29.4.2016.)
Clark, Donald. 2004. The continuum of understanding. http://www.nwlink.com/~donclark/performance/understanding.html (pristupljeno 29.4.2016.)
Cleveland, H. 1982. Information as resource." The Futurist 12: 34 − 39.
Compact Oxford English Dictionary. http://www.askoxford.com/concise_oed/knowledge?view=uk (pristupljeno 29.4.2016.)
David, P. A. 2004. Towards a cyberinfrastructure for enhanced scientific collaboration: providing its 'soft' foundations may be the hardest part. Oxford Internet Institute research reports: University of Oxford.
David, P. A. i M. Spence. 2003. Towards institutional infrastructures for e-science: the scope of the challenge. Oxford Internet Institute research reports: University of Oxford. http://www.oii.ox.ac.uk/research/publications/RR2.pdf (pristupljeno 14.05.2016)
De Solla Price, D. J. 1963. Little science, big science. New York, London: Columbia University Press.
Dhar, V. 2013. Data science and prediction." Communications of the ACM 56, 12: 64 − 73.https://doi.org/10.1145/2500499
Filozofijski rječnik. 1965. Zagreb: Matica hrvatska.
Floridi, L. 2010. Information: a very short introduction. Oxford: University Press.https://doi.org/10.1093/actrade/9780199551378.001.0001
Floridi, L. 2011. The philosophy of information. Oxford: Oxford University Press.https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199232383.001.0001
Frické, M. 2009. The knowledge pyramid: a critique of the DIKW hierarchy." Journal of Information Science 35, 2: 131 – 142.https://doi.org/10.1177/0165551508094050
Gleick, J. 2011. The information: a history, a theory, a flood. London: Fourth Estate.
Gruber, T. R. 1993. A translation approach to portable ontology specifications." Knowledge Acquisition 5, 2: 199 – 220.
Hey, T. i A. Trefethen. 2003. The data deluge: an e-science perspective, http://eprints.soton.ac.uk/257648/1/The_Data_Deluge.pdf (pristupljeno 14.05.2016)
Jackson, P. 1999. Introduction to expert systems. Harlow, England; Reading, Massachusetts: Addison-Wesley
Kalin, B. 1995. Povijest filozofije: s odabranim tekstovima filozofa. Zagreb: Školska knjiga.
Kuhn, T. 2013. Struktura znanstvenih revolucija. Zagreb: Jesenski i Turk.
Legg, C. 2010. Ontologije na semantičkom webu." Vjesnik bibliotekara Hrvatske 53, 1: 155 − 206.
Lyotard, J. F. 1997. The postmodern condition: A report on knowledge. Minneapolis: University of Minnesota Press.
Ma, L. 2012. Meanings of information: the assumptions and research consequences of three foundational LIS theories." Journal of the American Society for Information Science and Technology 63, 4: 716 – 723.
Neurath, O. 1932. Protokolsatze." Erkenntnis 3: 204 − 214. Nonaka, I. 1994. A dynamic theory of organizational knowledge creation." Organization Science, 5, 1: 14-37.
Nonaka, I. i H. Takeuchi. 1995. The knowledge-creating company: how Japanese companies create the dynamics of innovation. New York: Oxford University Press.
O'Hear, A. 2007. Uvod u filozofiju znanosti. Zagreb: Hrvatski studiji.
Peirce, C.S. i J. Buchler. 1955. Philosophical writings of Peirce. Mineola, New York: Dover Publications.
Platon. 1979. Fileb : [ili o nasladi, etički dijalog] ; i Teetet : [ili o znanju, istraživački dijalog]. Zagreb: Naprijed.
Popper, K. Logika naučnog otkrića. Beograd: Nolit, 1972.
Rowley, J. 2007. The wisdom hierarchy: representations of the DIKW hierarchy." Journal of Information Science 33, 2: 163 − 180. Saračević, T. 1999. Information science." Journal of the American Society for Information Science 50, 12: 1051 – 1063.
Saračević, T. 2006. Informacijska znanost." U: Prilozi utemeljenju informacijske znanosti, urednica T. Aparac-Jelušić, 109-131. Osijek: Filozofski fakultet Osijek.
Shannon, C. E. 1948. A mathematical theory of communication." Bell System Technical Journal 27, 3: 379–423, 623 − 656.https://doi.org/10.1002/j.1538-7305.1948.tb01338.x
Shannon, C. E. i W. Weaver. 1963. The mathematical theory of communication. Urbana: University of Illinois Press.
Sharma, N. 2008. The origin of the data information knowledge wisdom (DIKW) hierarchy, https://www.researchgate.net/publication/292335202_The_Origin_of_Data_Information_Knowledge_Wisdom_DIKW_Hierarchy (pristupljeno 14.05.2016)
Shedroff, N. 2001. An overview of understanding." Information anxiety 2, 27 – 29.
Šikić, Z. 1995. Filozofija matematike. Zagreb: Školska knjiga.
Smith, B. i C. Welty. 2001. Ontology: towards a new synthesis." Proceedings of the International conference on formal ontology in information systems, iii-x. Sosa, E. 1980. The raft and the pyramid: coherence versus foundations in the theory of the knowledge." Studies in the epistemology, Midwest studies in philosophy 5.
Williamson, T. 2000. Knowledge and its limits. Oxford University Press.
Zeleny, M. 1987. Management support systems: Towards integrated knowledge management." Human Systems Management 7, 1: 59 − 70.
Zins, C. 2007. Conceptual approaches for defining data, information, and knowledge." Journal of the American Society for Information Science and Technology 58, 4: 479 – 493.
Preuzimanja
Objavljeno
Broj časopisa
Rubrika
Licenca
This work is licensed under a KreativniCommons Attribution-NonCommercial Međunarodne licence.